Praktijkwebsite
Doel | wat
Uw praktijk beschikt over een eigen website.
Rationale | waarom
Een praktijkwebsite is essentieel voor een goede informatievoorziening, vormt het visitekaartje van uw praktijk en is voor de meeste mensen inmiddels een vanzelfsprekendheid.
Stappenplan | hoe
- Stel een werkgroep samen.
- Bekijk websites van andere huisartspraktijken en maak een selectie van aansprekende ontwerpen.
- Maak een globale beschrijving van de inhoud die u op de website wilt presenteren.
- Denk na over huisstijl en logo.
- Stel een budget vast.
- Leg contact met een websitebouwer – vraag zo mogelijk enkele offertes op.
- Maak in een vroeg stadium heldere afspraken over de mogelijkheden voor aanpassingen van de site. Kunt u ook zelf (kleine) wijzingen aanbrengen, of heeft u voor elke aanpassing de bouwer nodig (kosten!)?
- Een ‘eenpitter’ kan voordelen hebben, maar bij ziekte/uitval is er geen ondersteuning.
- In overleg met de bouwer komt u tot een passend ontwerp.
- Controleer na oplevering op gezette tijden of de informatie nog actueel is; denk daarbij aan vakanties, waarneming, of activiteiten binnen uw praktijk.
Benodigdheden | wie & waarmee
- Werkgroep
- URL met uw praktijknaam
- Teksten, fotomateriaal en een huisstijl (websitebouwers kunnen hierbij vaak helpen)
Achtergrondinformatie
De belangrijkste voordelen van een goede praktijkwebsite voor de arts en de patiënt zijn:
- Toegang tot 24/7-diensten: de patiënt kan via een portaal verschillende zaken regelen wanneer het hem of haar uitkomt
- Patiënttevredenheid: de website biedt verschillende services zoals een agenda en de mogelijkheid om online herhaalrecepten aan te vragen.
- Meertalige optie: als je werkt in een regio met veel anderstaligen dan kun je ook deze mensen bereiken door het toevoegen van een één of meerdere talen.