0 of 14 Vragen completed
Vragen:
Je hebt de procesonderdeel al eerder voltooid. Daarom kun je hem niet meer opnieuw starten.
Procesonderdeel is aan het laden…
Je moet inloggen of inschrijven om de procesonderdeel te starten.
U moet eerst het volgende invullen:
De tijd is verstreken
Hoe schrijven nieuwe patiënten zich in?
Mondeling/persoonlijk aan de balie
Schriftelijk/per brief
Digitaal
U bent wettelijk verplicht de identiteit van een nieuwe patient lijfelijk te controleren. Laat daarom de nieuwe patient bij zijn eerste bezoek aan de praktijk een geldig identiteitsbewijs meenemen.
Hoe verifieert u NAW en BSN?
Persoonlijk, aan de balie
Digitaal
Legt u het emailadres van uw patiënt vast?
Voordelen email:
U kunt zelf bepalen wanneer u de vragen beantwoord (bij e-mail en messenger).
U heeft de tijd om waar nodig nog iets op te zoeken in het dossier van de patiënt.
Minder volle wachtkamers, want een deel van de consulten kan al online worden afgehandeld.
Let er wel op dat u medische gegevens altijd veilig verstuurt.
Heeft u de emailadressen van meer dan de helft van uw populatie?
Voordelen email:
U kunt zelf bepalen wanneer u de vragen beantwoord (bij e-mail en messenger).
U heeft de tijd om waar nodig nog iets op te zoeken in het dossier van de patiënt.
Minder volle wachtkamers, want een deel van de consulten kan al online worden afgehandeld.
Let er wel op dat u medische gegevens altijd veilig verstuurt.
Ligt het aantal geregistreerde emailadressen boven de 75% van uw populatie?
Voordelen email:
U kunt zelf bepalen wanneer u de vragen beantwoord (bij e-mail en messenger).
U heeft de tijd om waar nodig nog iets op te zoeken in het dossier van de patiënt.
Minder volle wachtkamers, want een deel van de consulten kan al online worden afgehandeld.
Let er wel op dat u medische gegevens altijd veilig verstuurt.
Maakt u gebruik van digitale probleem georiënteerde diagnostiek? (Bijvoorbeeld een groep laboratorium-aanvragen voor ‘Moeheid’ of Diabetes.)
De voordelen van digitaal aanvragen van laboratoriumdiagnostiek:
– de patiënt kan digitaal op de hoogte worden gesteld van de laboratoriumaanvraag
– de aanvraag komt direct in het laboratoriumsysteem terecht, zonder risico op handmatige fouten of zelf aankruisen van extra onderzoeken door de patiënt
– de aanvraag is altijd terug te vinden
– thuisprikken voor de patiënt is eenvoudig op digitale wijze aan te vragen
– het is mogelijk om doktersassistenten te machtigen om namens de arts te doen.
Bij hoeveel procent van de aanvragen maakt u gebruik van deze probleem georiënteerde diagnostiek?
Van huisartsen wordt verwacht dat zij laboratoriumdiagnostiek zo veel mogelijk probleemgeoriënteerd aanvragen. Daarnaast is het voor een goede interpretatie van de uitslagen van belang dat de huisarts de relevante klinische gegevens op het aanvraagformulier vermeldt. De Landelijke Eerstelijns Afspraak (LESA) Rationeel aanvragen van laboratoriumdiagnostiek geeft richtlijnen voor de meest aangevraagde laboratoriumonderzoeken en de samenwerking tussen huisartsen, klinisch chemici en artsen-microbioloog. De LESA is grotendeels op de NHG-Standaarden gebaseerd.Per aandoening en per laboratoriumbepaling geeft de LESA informatie over: de indicatie voor aanvragen, de achtergronden van de bepaling, de referentie- en afkapwaarden, het beleid bij afwijkende uitslagen.
Zie ook LESA – Aanvragen laboratoriumdiagnostiek
Welk percentage van de electronische aanvragen gebeurd gecodeerd met een ICPC code?
Leg de gegevens van uw patiënten gecodeerd vast volgens de ADEPD richtlijnen (ICPC). Dit is belangrijk in het kader van het vervolgen van aandoeningen en onmisbaar voor het zinvol gebruik van digitale beslisondersteuning, waaronder medicatiebewaking.
Welk percentage van de aanvragen voor lab, beeldvormend of functieonderzoek doet u electronisch?
Het papieren medisch dossier nog steeds niet overal verdwenen. Dit heeft als gevolg dat er papieren en digitale dossiers door elkaar lopen. Deze splitsing van werkmethoden leidt ertoe dat er daarom nog steeds veel ruimte nodig is voor opslag van de papieren archieven. Het zoeken en raadplegen van deze dossiers kost veel tijd en dus geld. Door de lange bewaartermijnen van medische dossiers (tot 25 jaar) blijven de papieren dossiers voorlopig nog wel even bestaan. Er wordt meestal namelijk voor gekozen om ze langzaam uit te faseren.
Beschikt u over een digitaal verwijsplatform?
Een digitaal verwijsplatform biedt vele voordelen. Zowel voor zorgverleners en patiënten. Zo kunnen zorgverleners digitaal verwijzen, diagnostiek aanvragen, transmuraal samenwerken, andere zorgverleners consulteren en beter met hen samenwerken en afstemmen. Ook patiënten zijn beter te informeren en betrekken bij hun eigen zorgtraject.
Welk platform gebruikt u om digitaal te verwijzen?
Een digitaal verwijsplatform biedt vele voordelen. Zowel voor zorgverleners en patiënten. Zo kunnen zorgverleners digitaal verwijzen, diagnostiek aanvragen, transmuraal samenwerken, andere zorgverleners consulteren en beter met hen samenwerken en afstemmen. Ook patiënten zijn beter te informeren en betrekken bij hun eigen zorgtraject.
Kunnen patiënten u digitaal medisch inhoudelijk consulteren?
Een eConsult is een digitaal medisch consult tussen patiënt en huisarts dat plaatsvindt via internet. Er bestaan verschillende vormen van een eConsult, zoals onder andere via e-mail of een videoverbinding met de patiënt. Een voordeel van eConsults is dat patiënten eenvoudig vragen kunnen stellen die geen spoed hebben, maar wel belangrijk zijn. Een eerste consult tussen huisarts en patiënt mag geen eConsult zijn, maar bij een vervolgconsult kan dit wel. Het succesvol inzetten van eConsults zorgen voor minder volle wachtkamers bij de huisarts.
Wordt er meerdere keren per week gebruik gemaakt van een eConsult?
Een eConsult is een digitaal medisch consult tussen patiënt en huisarts dat plaatsvindt via internet. Er bestaan verschillende vormen van een eConsult, zoals onder andere via e-mail of een videoverbinding met de patiënt. Een voordeel van eConsults is dat Een eConsult is een digitaal medisch consult tussen patiënt en huisarts dat plaatsvindt via internet. Er bestaan verschillende vormen van een eConsult, zoals onder andere via e-mail of een videoverbinding met de patiënt. Een voordeel van eConsults is dat patiënten eenvoudig vragen kunnen stellen die geen spoed hebben, maar wel belangrijk zijn. Een eerste consult tussen huisarts en patiënt mag geen eConsult zijn, maar bij een vervolgconsult kan dit wel. Het succesvol inzetten van eConsults zorgen voor minder volle wachtkamers bij de huisarts.. Een eerste consult tussen huisarts en patiënt mag geen eConsult zijn, maar bij een vervolgconsult kan dit wel. Het succesvol inzetten van eConsults zorgen voor minder volle wachtkamers bij de huisarts.
Wordt er één of meerdere keren per dag een eConsult van u gevraagd?
Een eConsult is een digitaal medisch consult tussen patiënt en huisarts dat plaatsvindt via internet. Er bestaan verschillende vormen van een eConsult, zoals onder andere via e-mail of een videoverbinding met de patiënt. Een voordeel van eConsults is dat patiënten eenvoudig vragen kunnen stellen die geen spoed hebben, maar wel belangrijk zijn. Een eerste consult tussen huisarts en patiënt mag geen eConsult zijn, maar bij een vervolgconsult kan dit wel. Het succesvol inzetten van eConsults zorgen voor minder volle wachtkamers bij de huisarts.