0 of 44 Vragen completed
Vragen:
Je hebt de procesonderdeel al eerder voltooid. Daarom kun je hem niet meer opnieuw starten.
Procesonderdeel is aan het laden…
Je moet inloggen of inschrijven om de procesonderdeel te starten.
U moet eerst het volgende invullen:
De tijd is verstreken
Is er back-up van HIS / KIS en ICT omgeving?
Een back-up is een basis beveiliging. De back-up wordt op een andere locatie dan de server bewaard, anders heeft het geen zin. Denk aan brand in de serverruimte. Bescherming van de back-up door een versleuteling is een gangbare maatregel.
Wordt de back-up van de HIS/KIS en de ICT omgeving op een andere locatie bewaard?
Een back-up is een basis beveiliging. De back-up wordt op een andere locatie dan de server bewaard, anders heeft het geen zin. Denk aan brand in de serverruimte. Bescherming van de back-up door een versleuteling is een gangbare maatregel.
Is de back-up van de HIS/KIS omgeving en ICT omgeving versleuteld, zodat het geen kwaad kan als deze in foute handen terecht komt?
Een back-up is een basis beveiliging. De back-up wordt op een andere locatie dan de server bewaard, anders heeft het geen zin. Denk aan brand in de serverruimte. Bescherming van de back-up door een versleuteling is een gangbare maatregel.
Is er een test of het terugzetten van de back-up goed lukt en leidt tot een goed werkend systeem?
Het testen of de back-up teruggezet kan worden is noodzakelijke toets of het systeem goed werkt. ICT zet een backup terug en kan beperkt kijken of een systeem goed werkt. Enkel een zorgprofessional kan toetsen of het systeem goed werkt.
De tijd nodig voor het terugzetten van de back-up is een belangrijk gegeven voor de calamiteitenplanning. In geval van ASP dienstverlening is het van belang met de leverancier af te spreken dat testen van backup jaarlijks plaatsvind. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de praktijkhouder, die is eindverantwoordelijk voor de data. Vraag het maar eens na.
Vindt er jaarlijks een test plaats op terugzetten van de back-up door ICT (of ASP leverancier)?
Het testen of de back-up teruggezet kan worden is noodzakelijke toets of het systeem goed werkt. ICT zet een backup terug en kan beperkt kijken of een systeem goed werkt. Enkel een zorgprofessional kan toetsen of het systeem goed werkt.
De tijd nodig voor het terugzetten van de back-up is een belangrijk gegeven voor de calamiteitenplanning. In geval van ASP dienstverlening is het van belang met de leverancier af te spreken dat testen van backup jaarlijks plaatsvind. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de praktijkhouder, die is eindverantwoordelijk voor de data. Vraag het maar eens na.
Het terugplaatsen van de back-up neemt tijd in beslag. Komt deze benodigde tijd voor het terugzetten overeen met de verwachtingen die in uw calamiteitenplan beschreven staan?
Het testen of de back-up teruggezet kan worden is noodzakelijke toets of het systeem goed werkt. ICT zet een backup terug en kan beperkt kijken of een systeem goed werkt. Enkel een zorgprofessional kan toetsen of het systeem goed werkt.
De tijd nodig voor het terugzetten van de back-up is een belangrijk gegeven voor de calamiteitenplanning. In geval van ASP dienstverlening is het van belang met de leverancier af te spreken dat testen van backup jaarlijks plaatsvind. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de praktijkhouder, die is eindverantwoordelijk voor de data. Vraag het maar eens na.
Heeft de praktijk een continuïteitsplan dat beschrijft hoe te handelen een calamiteit?
De zorg leunt meer en meer op de digitale gegevens van HIS en KIS. Weet hoe te handelen wanneer deze systemen niet beschikbaar zijn. Er valt prima zorg te verlenen zonder HIS, maar misschien niet alle zorg. Denk bijvoorbeeld aan contra-indicatie bij medicatie die tegenwoordig zwaar leunt op software systemen. Een kabelbreuk bij graafwerkzaamheden is eens in de 10 jaar te verwachten, wat te doen zonder de vaste internetverbinding?
Het LSP eist dat de aansluiting niet langer dan 24 uur mag wegvallen. Zonder noodscenario’s gaat dat niet lukken.
Heeft de praktijk een continuïteitsplan dat beschrijft hoe te handelen bij uitval ICT systemen voor meer dan 2 uur?
De zorg leunt meer en meer op de digitale gegevens van HIS en KIS. Weet hoe te handelen wanneer deze systemen niet beschikbaar zijn. Er valt prima zorg te verlenen zonder HIS, maar misschien niet alle zorg. Denk bijvoorbeeld aan contra-indicatie bij medicatie die tegenwoordig zwaar leunt op software systemen. Een kabelbreuk bij graafwerkzaamheden is eens in de 10 jaar te verwachten, wat te doen zonder de vaste internetverbinding?
Het LSP eist dat de aansluiting niet langer dan 24 uur mag wegvallen. Zonder noodscenario’s gaat dat niet lukken.
Heeft u in dit continuïteitsplan ook beschreven hoe en door wie het HIS/KIS hersteld wordt?
De zorg leunt meer en meer op de digitale gegevens van HIS en KIS. Weet hoe te handelen wanneer deze systemen niet beschikbaar zijn. Er valt prima zorg te verlenen zonder HIS, maar misschien niet alle zorg. Denk bijvoorbeeld aan contra-indicatie bij medicatie die tegenwoordig zwaar leunt op software systemen. Een kabelbreuk bij graafwerkzaamheden is eens in de 10 jaar te verwachten, wat te doen zonder de vaste internetverbinding?
Het LSP eist dat de aansluiting niet langer dan 24 uur mag wegvallen. Zonder noodscenario’s gaat dat niet lukken.
Is er een scenario voorhanden hoe te handelen bij datalek?
Sinds 2016 is het een wettelijke verplichting om verlies van vertrouwelijke gegevens te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De praktijk heeft als eindverantwoordelijke voor de patiëntengegevens de verantwoordelijkheid om de melding te doen. De wet geeft 72 uur om een (voorlopige) melding te doen na het ontdekken van het datalek. Er zit dus best wel tijdsdruk achter en daarom is een protocol geen slecht idee.
Een datalek is in de wet nogal breed gedefinieerd. Een hack op de praktijksystemen of een verloren laptop met patiëntinformatie zijn duidelijke gevallen. Maar patiëntgegevens in onbeveiligde email of verloren passwords zijn minder duidelijk. Ook daarom is het handig een protocol te hebben liggen.
Indien noodzakelijk is het verplicht de betrokken patiënten op de hoogte te brengen van het datalek van hun gegevens.
Is er een procedure datalek voorhanden?
Sinds 2016 is het een wettelijke verplichting om verlies van vertrouwelijke gegevens te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De praktijk heeft als eindverantwoordelijke voor de patiëntengegevens de verantwoordelijkheid om de melding te doen. De wet geeft 72 uur om een (voorlopige) melding te doen na het ontdekken van het datalek. Er zit dus best wel tijdsdruk achter en daarom is een protocol geen slecht idee.
Een datalek is in de wet nogal breed gedefinieerd. Een hack op de praktijksystemen of een verloren laptop met patiëntinformatie zijn duidelijke gevallen. Maar patiëntgegevens in onbeveiligde email of verloren passwords zijn minder duidelijk. Ook daarom is het handig een protocol te hebben liggen.
Indien noodzakelijk is het verplicht de betrokken patiënten op de hoogte te brengen van het datalek van hun gegevens.
Als er een vermoeden bestaat van een datalek dan melden onze medewerkers alle serieuze problemen. Van malware problemen, tot verloren laptop, van gestolen password tot phishing email, en daarnaast technische storingen. Als uit de analyse van de melding blijkt dat melding nodig is, dan gebeurt dat volgens de vastgestelde procedure.
Stelt u de betrokken patiënten van het datalek op de hoogte?
Sinds 2016 is het een wettelijke verplichting om verlies van vertrouwelijke gegevens te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De praktijk heeft als eindverantwoordelijke voor de patiëntengegevens de verantwoordelijkheid om de melding te doen. De wet geeft 72 uur om een (voorlopige) melding te doen na het ontdekken van het datalek. Er zit dus best wel tijdsdruk achter en daarom is een protocol geen slecht idee.
Een datalek is in de wet nogal breed gedefinieerd. Een hack op de praktijksystemen of een verloren laptop met patiëntinformatie zijn duidelijke gevallen. Maar patiëntgegevens in onbeveiligde email of verloren passwords zijn minder duidelijk. Ook daarom is het handig een protocol te hebben liggen.
Indien noodzakelijk is het verplicht de betrokken patiënten op de hoogte te brengen van het datalek van hun gegevens.
Heeft U een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld?
De Autoriteit Persoonsgegevens ziet de huisartsenpraktijk als gegevensverwerker indien de praktijk meer dan 10.000 patiënten heeft ingeschreven. In dat geval dient u een functionaris gegevensbescherming aan te stellen. Op grond van paragraaf 1.b. is een huisartspraktijk verplicht een FG aan te wijzen.
• De aard van de verwerking: Het primair proces omvat patiënt gegevens, dit zijn bijzondere en gevoelige persoonsgegevens.
• Het verwerken van patiënt gegevens is stelselmatig, het is het primair proces.
• De schaal van verwerking zal als ‘groot’ geïnterpreteerd worden. Een normpraktijk omvat al 2150 patiënten, maar de duur van de verwerking is minimaal 15 jaar (bewaartermijn patientdossiers).
De combinatie van aantal patiënten, primair proces en de bewaartermijn maakt dat alle huisartspraktijken in de criteria vallen voor het aanstellen van een FG.
De FG mag niet iemand van het management zijn. U kunt als eigenaar deze taak niet zelf oppakken, helaas. Er is al jurisprudentie op dit punt in Europa. In Duitsland is een boete opgelegd door de toezichthouder omdat de aangestelde FG ook een management functie had en niet onafhankelijk genoeg was.
Stuurt u patiëntgegevens via de email en andere communicatie tools (bijv. WhatsApp of Siilo)?
We proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van formele systemen voor het versturen van patiëntinformatie (HIS, KIS, Zorgdomein etc.) Maar bij gebruik mail maken we in elk geval gebruik van een pakket voor veilige email (Zorgmail, KPN mail etc.)
Email is in niet geschikt voor vertrouwelijke gegevens. Email is als een ansichtkaart in de post, iedereen die het in handen krijgt kan meelezen.
Beveiligde email en andere beveiligde communicatie tools (Flymail, Siilo) zorgen dat het meelezen niet meer mogelijk is. Verzender en ontvanger moeten wel samen op dit systeem zijn aangesloten. Dat geldt vaak wel voor ketenpartners, maar patiënten niet.
De WGBO en de WBP geven patiënten echter ook het recht om op te vragen wie er met hun gegevens hebben gewerkt (traceerbaarheid). Het HIS/KIS houdt hiertoe logging bij. Op het moment dat gegevens in de email zijn is niet meer traceerbaar wie er met de zorggegevens hebben gewerkt. Tot slot worden emailberichten vaak niet weggegooid en blijven ze jaren achter in een mailbox. Deze zaken maken email slecht geschikt voor zorgcommunicatie.
Alternatieven voor de email zijn echter lang niet altijd aanwezig. Er zijn echter meestal goede alternatieven om structurele inzet van email in de zorgketen te vermijden. Denk aan LSP en andere digitale koppelingen met HIS/KIS.
Stuurt u patiëntgegevens via de email en andere communicatie tools (bijv. WhatsApp of Silo)?
Email is in niet geschikt voor vertrouwelijke gegevens. Email is als een ansichtkaart in de post, iedereen die het in handen krijgt kan meelezen. Beveiligde email en andere beveiligde communicatie tools (Flymail, Siilo) zorgen dat het meelezen niet meer mogelijk is. Verzender en ontvanger moeten wel samen op dit systeem zijn aangesloten. Dat geldt vaak wel voor ketenpartners, maar patiënten niet. De WGBO en de WBP geven patiënten echter ook het recht om op te vragen wie er met hun gegevens hebben gewerkt (traceerbaarheid). Het HIS/KIS houdt hiertoe logging bij. Op het moment dat gegevens in de email zijn is niet meer traceerbaar wie er met de zorggegevens hebben gewerkt. Tot slot worden emailberichten vaak niet weggegooid en blijven ze jaren achter in een mailbox. Deze zaken maken email slecht geschikt voor zorgcommunicatie. Alternatieven voor de email zijn echter lang niet altijd aanwezig. Er zijn echter meestal goede alternatieven om structurele inzet van email in de zorgketen te vermijden. Denk aan LSP en andere digitale koppelingen met HIS/KIS.
Stuurt u patiëntgegevens via de email en andere communicatie tools (bijv. WhatsApp of Siilo)?
Alle medewerkers binnen de praktijk zijn zich goed bewust van de vertrouwelijke aard van de persoonsgegevens die worden verwerkt en handelen daarnaar. Zijn hier afspraken over gemaakt?
In de gedragscodes voor zorgprofessionals staat geheimhouding als een belangrijke regel. Een organisatie behoort dat te handhaven, allereerst door elkaar aan te spreken. Disciplinaire maatregelen zijn passend voor mensen die hier moeite mee hebben. In ziekenhuizen is best practice, eenmaal informeel, eenmaal formeel aanspreken, daarna volgt ontslag.
Geheimhouding ligt vast in het arbeidscontract, we kennen de beroepscode. Praktische punten rond vertrouwelijke omgang met gegevens krijgt regelmatig aandacht op werkoverleg.
In de gedragscodes voor zorgprofessionals staat geheimhouding als een belangrijke regel. Een organisatie behoort dat te handhaven, allereerst door elkaar aan te spreken. Disciplinaire maatregelen zijn passend voor mensen die hier moeite mee hebben. In ziekenhuizen is best practice, eenmaal informeel, eenmaal formeel aanspreken, daarna volgt ontslag.
De geheimhouding van de gegevens ligt vast in het arbeidscontract en de beroepscode. De naleving bespreekt u tijdens het werkoverleg.
Spreekt u medewerkers er op aan als zij zich niet aan deze afspraken houden?
In de gedragscodes voor zorgprofessionals staat geheimhouding als een belangrijke regel. Een organisatie behoort dat te handhaven, allereerst door elkaar aan te spreken. Disciplinaire maatregelen zijn passend voor mensen die hier moeite mee hebben. In ziekenhuizen is best practice, eenmaal informeel, eenmaal formeel aanspreken, daarna volgt ontslag.
Heeft u contracturele afspraken gemaakt met werknemers/medewerkers indien een medewerker, meer dan eens, zich niet houdt aan de geheimhouding van de gegevens.
In de gedragscodes voor zorgprofessionals staat geheimhouding als een belangrijke regel. Een organisatie behoort dat te handhaven, allereerst door elkaar aan te spreken. Disciplinaire maatregelen zijn passend voor mensen die hier moeite mee hebben. In ziekenhuizen is best practice, eenmaal informeel, eenmaal formeel aanspreken, daarna volgt ontslag.
Waar draait uw HIS/KIS?
De gegevens in het HIS zijn de kroonjuwelen van de praktijk. Die moeten goed beheert en beschermt worden. Bovendien stelt de geautomatiseerde uitwisseling met zorgketen partners hoge eisen aan beschikbaarheid en beveiliging.
De eisen die de NEN7510 en de AVG stelt aan het elektronisch patiëntdossier op het vlak van fysieke beveiliging zijn in een praktijk niet meer uit te voeren. Een professioneel datacentrum is passend voor dergelijke informatie.
Evenzo is goed ICT beheer van de HIS applicatie en de servers een zodanig specialistische taak dat deze door professionele ICT moet worden uitgevoerd. Hiertoe behoort o.a. 24 uur monitoring op ‘rare signalen’ die kunnen duiden op storing, malware of hack.
Bovendien moet de dienstverlening jaarlijks geëvalueerd worden op grond van objectieve rapportages.
Is uw HIS/KIS uitbesteed aan een gecertificeerde leverancier op basis van een verwerkingsovereenkomst?
De gegevens in het HIS zijn de kroonjuwelen van de praktijk. Die moeten goed beheert en beschermt worden. Bovendien stelt de geautomatiseerde uitwisseling met zorgketen partners hoge eisen aan beschikbaarheid en beveiliging.
De eisen die de NEN7510 en de AVG stelt aan het elektronisch patiëntdossier op het vlak van fysieke beveiliging zijn in een praktijk niet meer uit te voeren. Een professioneel datacentrum is passend voor dergelijke informatie.
Evenzo is goed ICT beheer van de HIS applicatie en de servers een zodanig specialistische taak dat deze door professionele ICT moet worden uitgevoerd. Hiertoe behoort o.a. 24 uur monitoring op ‘rare signalen’ die kunnen duiden op storing, malware of hack.
Wordt de dienstverlening van uw leverancier aan u jaarlijks gerapporteerd op grond van objectieve rapportages?
De gegevens in het HIS zijn de kroonjuwelen van de praktijk. Die moeten goed beheert en beschermt worden. Bovendien stelt de geautomatiseerde uitwisseling met zorgketen partners hoge eisen aan beschikbaarheid en beveiliging.
De eisen die de NEN7510 en de AVG stelt aan het elektronisch patiëntdossier op het vlak van fysieke beveiliging zijn in een praktijk niet meer uit te voeren. Een professioneel datacentrum is passend voor dergelijke informatie.
Evenzo is goed ICT beheer van de HIS applicatie en de servers een zodanig specialistische taak dat deze door professionele ICT moet worden uitgevoerd. Hiertoe behoort o.a. 24 uur monitoring op ‘rare signalen’ die kunnen duiden op storing, malware of hack.
Hebt u de beschikbaarheid van uw HIS dossiers voor het LSP geregeld?
Het LSP eist dat de aansluiting niet langer dan 24 uur mag wegvallen. Zonder noodscenario’s gaat dat niet lukken.
Heeft u contractuele afspraken gemaakt met uw ASP leverancier en/of HIS leverancier over de beschikbaarheid van patiëntengegevens bij problemen?
Het LSP eist dat de aansluiting niet langer dan 24 uur mag wegvallen. Zonder noodscenario’s gaat dat niet lukken.
Is er in uw praktijk transparante informatie over de verwerking persoonsgegevens, doorgifte en rechten van uw medewerkers aanwezig?
Een privacyverklaring voor medewerkers geschreven in begrijpelijke taal is verplicht. Hierin hoort te zijn beschreven welke persoonsgegevens, met welk doel, en voor welke termijn worden verwerkt. De partijen aan wie gegevens worden doorgegeven behoren transparant te zijn. De rechten van medewerkers behoren te zijn beschreven en hoe deze kunnen worden afgeroepen.
Is er een medewerker versie van de privacyverklaring openbaar beschikbaar?
Een privacyverklaring voor medewerkers geschreven in begrijpelijke taal is verplicht. Hierin hoort te zijn beschreven welke persoonsgegevens, met welk doel, en voor welke termijn worden verwerkt. De partijen aan wie gegevens worden doorgegeven behoren transparant te zijn. De rechten van medewerkers behoren te zijn beschreven en hoe deze kunnen worden afgeroepen.
Is dit ‘medewerkersreglement’ openbaar beschikbaar?
Worden nieuwe versies van het HIS / KIS getest?
Het is van belang om vast te stellen dat HIS en KIS software goed werkt alvorens te gebruiken. De praktijk is eindverantwoordelijk voor de juiste werking van HIS en KIS volgens de WBP (Privacy wet). Testen kan prima worden uitbesteed aan een gebruikersgroep of zorggroep.
Het bespreken van wijzigingen in HIS en KIS op de werkvloer zorgt dat medewerkers in staat zijn de software goed te gebruiken, ook na wijzigingen. Enkel bij grote veranderingen is bijscholing nodig.
Worden nieuwe versies van het HIS door één van de praktijkmedewerkers getest of het systeem ook goed werkt?
Het is van belang om vast te stellen dat HIS en KIS software goed werkt alvorens te gebruiken. De praktijk is eindverantwoordelijk voor de juiste werking van HIS en KIS volgens de WBP (Privacy wet). Testen kan prima worden uitbesteed aan een gebruikersgroep of zorggroep.
Het bespreken van wijzigingen in HIS en KIS op de werkvloer zorgt dat medewerkers in staat zijn de software goed te gebruiken, ook na wijzigingen. Enkel bij grote veranderingen is bijscholing nodig.
Bespreekt u de belangrijkste veranderingen van de nieuwe versies van het HIS/KIS op de werkvloer?
Het is van belang om vast te stellen dat HIS en KIS software goed werkt alvorens te gebruiken. De praktijk is eindverantwoordelijk voor de juiste werking van HIS en KIS volgens de WBP (Privacy wet). Testen kan prima worden uitbesteed aan een gebruikersgroep of zorggroep.
Het bespreken van wijzigingen in HIS en KIS op de werkvloer zorgt dat medewerkers in staat zijn de software goed te gebruiken, ook na wijzigingen. Enkel bij grote veranderingen is bijscholing nodig.
Is er in uw praktijk transparante informatie over de verwerking persoonsgegevens, doorgifte en rechten van uw patiënten aanwezig?
Is er in uw praktijk transparante informatie over de verwerking persoonsgegevens, doorgifte en rechten van uw patiënten aanwezig?
Is er een patiëntenversie van de privacyverklaring openbaar beschikbaar?
Een privacyverklaring voor patiënten geschreven in begrijpelijke taal is verplicht. Hierin hoort te zijn beschreven welke persoonsgegevens, met welk doel, en voor welke termijn worden verwerkt. De partijen aan wie gegevens worden doorgegeven behoren transparant te zijn. De rechten van patiënten behoren te zijn beschreven en hoe deze kunnen worden afgeroepen.
Hoe is de toegang tot uw digitale systemen geregeld?
Toegang tot Patiëntgegevens hoort op persoonlijke titel te zijn, vanwege de traceerbaarheid van handelingen rond het dossier. Dit is een logisch gevolg van de patiënten rechten beschreven in WBP en WGBO, namelijk dat de patiënt recht heeft op inzage en te weten wie tot zijn dossier toegang heeft gehad. Het HIS en KIS lossen dat op met logging, maar dat werkt alleen als op persoonlijk titel wordt gewerkt.
Voor toegang op afstand is two factor authenticatie nodig. Vecozo zal voor declaraties binnen afzienbare tijd ook two factor authenticatie gaan eisen bij gebruik van haar diensten. Denk aan de verzekeringscheck.
Een vooruitstrevende organisatie heeft zicht alle mensen die toegang hebben, medewerkers intern, extern en beheerders.
De UZI pas is een vorm van two-factor authenticatie. UZI pas is geen verplichting vanuit informatiebeveiligingen oogpunt, er zijn alternatieven die ook veilig zijn.
Hoe heeft u het inloggen bij ‘werken op afstand’ geregeld?
Toegang tot Patiëntgegevens hoort op persoonlijke titel te zijn, vanwege de traceerbaarheid van handelingen rond het dossier. Dit is een logisch gevolg van de patiënten rechten beschreven in WBP en WGBO, namelijk dat de patiënt recht heeft op inzage en te weten wie tot zijn dossier toegang heeft gehad. Het HIS en KIS lossen dat op met logging, maar dat werkt alleen als op persoonlijk titel wordt gewerkt.
Voor toegang op afstand is two factor authenticatie nodig. Vecozo zal voor declaraties binnen afzienbare tijd ook two factor authenticatie gaan eisen bij gebruik van haar diensten. Denk aan de verzekeringscheck.
Een vooruitstrevende organisatie heeft zicht alle mensen die toegang hebben, medewerkers intern, extern en beheerders.
De UZI pas is een vorm van two-factor authenticatie. UZI pas is geen verplichting vanuit informatiebeveiligingen oogpunt, er zijn alternatieven die ook veilig zijn.
Werken beheerders van uw systeem met een persoonlijk account wat bekend is bij de praktijkhouder?
Toegang tot Patiëntgegevens hoort op persoonlijke titel te zijn, vanwege de traceerbaarheid van handelingen rond het dossier. Dit is een logisch gevolg van de patiënten rechten beschreven in WBP en WGBO, namelijk dat de patiënt recht heeft op inzage en te weten wie tot zijn dossier toegang heeft gehad. Het HIS en KIS lossen dat op met logging, maar dat werkt alleen als op persoonlijk titel wordt gewerkt.
Voor toegang op afstand is two factor authenticatie nodig. Vecozo zal voor declaraties binnen afzienbare tijd ook two factor authenticatie gaan eisen bij gebruik van haar diensten. Denk aan de verzekeringscheck.
Een vooruitstrevende organisatie heeft zicht alle mensen die toegang hebben, medewerkers intern, extern en beheerders.
De UZI pas is een vorm van two-factor authenticatie. UZI pas is geen verplichting vanuit informatiebeveiligingen oogpunt, er zijn alternatieven die ook veilig zijn.
Hebben u en uw medewerkers een persoonlijk account voor het inloggen in het systeem van uw ketenpartners?
Toegang tot Patiëntgegevens hoort op persoonlijke titel te zijn, vanwege de traceerbaarheid van handelingen rond het dossier. Dit is een logisch gevolg van de patiënten rechten beschreven in WBP en WGBO, namelijk dat de patiënt recht heeft op inzage en te weten wie tot zijn dossier toegang heeft gehad. Het HIS en KIS lossen dat op met logging, maar dat werkt alleen als op persoonlijk titel wordt gewerkt.
Voor toegang op afstand is two factor authenticatie nodig. Vecozo zal voor declaraties binnen afzienbare tijd ook two factor authenticatie gaan eisen bij gebruik van haar diensten. Denk aan de verzekeringscheck.
Een vooruitstrevende organisatie heeft zicht alle mensen die toegang hebben, medewerkers intern, extern en beheerders.
De UZI pas is een vorm van two-factor authenticatie. UZI pas is geen verplichting vanuit informatiebeveiligingen oogpunt, er zijn alternatieven die ook veilig zijn.
Is er een overzicht van alle verwerkingen. Dat zijn informatie systemen, papieren informatieverzamelingen.
Elke verwerkingsverantwoordelijke en, in voorkomend geval, de vertegenwoordiger van de verwerkingsverantwoordelijke houdt een register van de verwerkingsactiviteiten die onder hun verantwoordelijkheid plaatsvinden. Dat register bevat alle volgende gegevens:
a) de naam en de contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke en eventuele gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, en, in voorkomend geval, van de vertegenwoordiger van de verwerkingsverantwoordelijke en van de functionaris voor gegevensbescherming; ,
b) de verwerkingsdoeleinden;
c) een beschrijving van de categorieën van betrokkenen en van de categorieën van persoonsgegevens;
d) de categorieën van ontvangers aan wie de persoonsgegevens zijn of zullen worden verstrekt, onder meer ontvangers in derde landen of internationale organisaties; ,
e) indien van toepassing, doorgiften van persoonsgegevens aan een derde land of een internationale organisatie, met inbegrip van de vermelding van dat derde land of die internationale organisatie en, in geval van de in artikel 49, lid 1, tweede alinea, bedoelde doorgiften, de documenten inzake de passende waarborgen; ,
f) indien mogelijk, de beoogde termijnen waarbinnen de verschillende categorieën van gegevens moeten worden gewist;
g) indien mogelijk, een algemene beschrijving van de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen als bedoeld in artikel 32, lid 1.
Is er een overzicht van alle verwerkingen. Dat zijn informatie systemen, papieren informatieverzamelingen, zowel patiënt gerelateerd als van de eigen medewerkers?
Elke verwerkingsverantwoordelijke en, in voorkomend geval, de vertegenwoordiger van de verwerkingsverantwoordelijke houdt een register van de verwerkingsactiviteiten die onder hun verantwoordelijkheid plaatsvinden. Dat register bevat alle volgende gegevens:
a) de naam en de contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke en eventuele gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, en, in voorkomend geval, van de vertegenwoordiger van de verwerkingsverantwoordelijke en van de functionaris voor gegevensbescherming; ,
b) de verwerkingsdoeleinden;
c) een beschrijving van de categorieën van betrokkenen en van de categorieën van persoonsgegevens;
d) de categorieën van ontvangers aan wie de persoonsgegevens zijn of zullen worden verstrekt, onder meer ontvangers in derde landen of internationale organisaties; ,
e) indien van toepassing, doorgiften van persoonsgegevens aan een derde land of een internationale organisatie, met inbegrip van de vermelding van dat derde land of die internationale organisatie en, in geval van de in artikel 49, lid 1, tweede alinea, bedoelde doorgiften, de documenten inzake de passende waarborgen; ,
f) indien mogelijk, de beoogde termijnen waarbinnen de verschillende categorieën van gegevens moeten worden gewist;
g) indien mogelijk, een algemene beschrijving van de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen als bedoeld in artikel 32, lid 1.
We kennen strikte afspraken over het geheimhouden van je wachtwoord. Je deelt je wachtwoord met niemand. Je gebruikt een ander wachtwoord voor werk dan voor privé. Geldt dit ook zo bij u in de praktijk?
In de gedragscodes voor zorgprofessionals staat geheimhouding als een belangrijke regel. In het digitaal tijdperk betekent geheimhouding van patiëntgegevens dat je de toegang tot die gegevens geheim houdt en beschermt.
Een scheiding tussen werk en privé hoort daarbij. Wachtwoorden voor social media en gratis email diensten zijn redelijk eenvoudig te hacken. In het geval dat een medewerker dat overkomt wil je niet dat de hacker dan ook toegang heeft tot HIS of werkomgeving.
Aanspreken op gedrag houdt elkaar scherp en is een teken van hogere volwassenheid. Consequenties verbinden aan het niet naleven van deze geheimhouding is in ziekenhuizen al gebruikelijk aan het worden.
Liggen deze afspraken rondom wachtwoordbeheer contractueel vast?
In de gedragscodes voor zorgprofessionals staat geheimhouding als een belangrijke regel. In het digitaal tijdperk betekent geheimhouding van patiëntgegevens dat je de toegang tot die gegevens geheim houdt en beschermt.
Een scheiding tussen werk en privé hoort daarbij. Wachtwoorden voor social media en gratis email diensten zijn redelijk eenvoudig te hacken. In het geval dat een medewerker dat overkomt wil je niet dat de hacker dan ook toegang heeft tot HIS of werkomgeving.
Aanspreken op gedrag houdt elkaar scherp en is een teken van hogere volwassenheid. Consequenties verbinden aan het niet naleven van deze geheimhouding is in ziekenhuizen al gebruikelijk aan het worden.
Vindt er bij het niet nakomen van afspraken rondom wachtwoordbeheer een overleg plaats met desbetreffende individu?
In de gedragscodes voor zorgprofessionals staat geheimhouding als een belangrijke regel. In het digitaal tijdperk betekent geheimhouding van patiëntgegevens dat je de toegang tot die gegevens geheim houdt en beschermt.
Een scheiding tussen werk en privé hoort daarbij. Wachtwoorden voor social media en gratis email diensten zijn redelijk eenvoudig te hacken. In het geval dat een medewerker dat overkomt wil je niet dat de hacker dan ook toegang heeft tot HIS of werkomgeving.
Aanspreken op gedrag houdt elkaar scherp en is een teken van hogere volwassenheid. Consequenties verbinden aan het niet naleven van deze geheimhouding is in ziekenhuizen al gebruikelijk aan het worden.