Een gezondheidsplan, ook wel individueel zorgplan genoemd, is een dynamische set van afspraken over zorg en zelfmanagement die je samen met de patiënt opstelt. Hierbij ga je uit van de wensen en behoeften van de patiënt en diens sociale omgeving. Het gaat dus niet alleen over behandeling van ziekten en aandoeningen, maar er is in dit plan vooral aandacht voor het welbevinden van de patiënt. Belangrijk doel is om de eigen regie en het zelfmanagementvermogen van de patiënt te stimuleren. Samen bedenk je oplossingen die passen in het dagelijks leven van de patiënt.
0 of 11 Vragen completed
Vragen:
Je hebt de procesonderdeel al eerder voltooid. Daarom kun je hem niet meer opnieuw starten.
Procesonderdeel is aan het laden…
Je moet inloggen of inschrijven om de procesonderdeel te starten.
U moet eerst het volgende invullen:
De tijd is verstreken
Stel je in de praktijk samen met de patiënt een gezondheidsplan / individueel zorgplan op?
Let op! Als het antwoord op deze vraag ‘Nee’ is, hoef je de andere vragen in dit procesonderdeel NIET te beantwoorden. Je mag dan verder gaan met het procesonderdeel ‘Samenwerking met netwerkpartners’.
Zijn de medewerkers die met een gezondheidsplan werken daarin getraind?
Op welke manier wordt het gezondheidsplan vastgelegd?
HIS
Gezondheidsplan in VIP samenwerken
Anders (vul vraag 4 in)
Als je het gezondheidsplan op een andere manier vastlegt, hoe doe je dit dan?
Dit antwoord zal automatisch alle punten opleveren, maar het kan beoordeeld en aangepast worden na aanlevering.
Stellen de betrokken medewerkers het gezondheidsplan samen met de patiënt op?
Informeren de betrokken medewerkers de patiënt goed over de voor- en nadelen van de verschillende behandelmogelijkheden bij het opstellen van een gezondheidsplan?
Stimuleren de betrokken medewerkers het zelfmanagementvermogen van de patiënt?
Zelfmanagement is het kunnen omgaan met een levensbedreigende aandoening of kwetsbaarheid op een manier dat de aandoening zo goed mogelijk een plek krijgt in het dagelijks leven. Zelfmanagement betekent: zelf kunnen kiezen in hoeverre men de regie over het leven in eigen hand wil houden en mede richting wil geven aan hoe beschikbare zorg wordt ingezet, om een zo goed mogelijke kwaliteit van leven te bereiken en te behouden.
Denk bij het stimuleren van het zelfmanagementvermogen aan het inzetten van groepsinterventies, e-health-toepassingen of zelfhulpmogelijkheden (zoals bijeenkomsten voor lotgenoten en lokale wandelgroepen).
Monitoren de betrokken medewerkers de acties en doelen in het gezondheidsplan op vooraf afgesproken momenten?
Passen de betrokken medewerkers in afstemming met de patiënt het gezondheidsplan aan indien dat nodig is?
Voeren betrokken medewerkers een proactief gesprek over (behandel)wensen, behoeften en wilsbeschikking met patiënten in de laatste levensfase en met patiënten met verhoogde gezondheidsrisico’s?
Proactieve zorgplanning wordt ook wel Advance Care Planning (ACP) genoemd. Het gaat hierbij om het voeren van gesprekken over huidige en toekomstige levensdoelen en keuzes, en welke zorg daar nu en in de toekomst bij past.
Zorgen betrokken medewerkers ervoor dat zij inzicht krijgen in de behoeften, kwaliteit van leven en (over)belasting van de mantelzorger indien die aanwezig is?
Een mantelzorger is een persoon uit de directe omgeving van de patiënt die aan hem/haar zorg verleent, buiten de professionele zorgverlening om. Deze zorgverlening vloeit direct voort uit de sociale relatie. Mantelzorg overstijgt de gebruikelijke hulp die in redelijkheid verwacht mag worden van familie en naasten.